Journal:
الأبعاد التداوليّة للمصطلح العلمي في التعليم الابتدائي لمادتي الرياضيات والتربية العلمية والتكنولوجية: السنتان الثالثة والرابعة أنموذجا

No Thumbnail Available

ISSN

Publisher

Editor-in-Chief

Journal Volumes

Description

تهدف الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على أهم الإشكالات التي تصادف المتعلّم أثناء العملية التّعليمية التعلّ ّمية وتحول دون تحقيق عنصر التلقي الإيجابي لديه،ألا وهي قضية بناء المصطلح بشكل عام والعلمي بشكل خاص الموجه لمتعلمي المرحلة الابتدائية. و قد تم من خلال هذه الدراسة البحث عن مدى تحقق البعد التدا ّولي الوظيفي في المصطلحاتالعلمية المبثوثة في الوثائق التربوية بالتركيز على الكتاب المدرسي للسنتين الثالثة والرابعة ابتدائي معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي.ّ خلصت الدراسة إلى أن حالمصطلح العلمي في الطور الابتدائي يُقق الشرط التداولي الوظيفي إلى حد كبير من خلال تمظهره في المظهر الاشتقاقي و التركيبي. The current study aims to shed light on the most important problems that the learner encounters during the educational process and prevent him from achieving the element of positive reception, which is the issue of term building in general and the scientific term in particular directed to primary school learners. Through this study, the search for the extent to which the functional deliberative dimension was achieved in the scientific terms transmitted in educational documents was conducted by focusing on the textbooks for the third and fourth years of primary school, relying on the descriptive analytical method. The study concluded that the scientific term in the initial phase fulfills the deliberative-functional condition to a large extent through its derivational and syntactic appearance.

Search Results

Your search returned no results. Having trouble finding what you're looking for? Try putting quotes around it